Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om \'de förtrycktas teater\' - Sida 1 av 18

I rampljuset : Identitet och kroppsmedvetenhet bland teater- och musikalutövare

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur mÀnniskor som regelbundet utövar teater och/eller musikal utvecklar och agerar sin identitet och sin medvetenhet om den egna kroppen i ett postmodernt samhÀlle..

De förtrycktas teater : Antanas Mockus arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå

Denna kvalitativa fallstudie utgÄr frÄn det teoretiska ramverket om teorin och metoden 'de förtrycktas teater'. Augusto Boal formade 'de förtrycktas teater' utifrÄn tanken om att teatern skulle vara ett vapen för folket i förÀndring av samhÀllets strukturer och normer. Teorin och metoden appliceras pÄ fallet; Antanas Mockus teatrala aktioner för förÀndring i Bogotå. FrÄgestÀllningen gÀller Hur teater kan fungera som metod för att skapa samhÀllsförÀndring? och PÄ vilket sÀtt Antanas Mockus har anvÀnt 'de förtrycktas teater' i sitt arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå? Resultatet nÄr en diskussion om att deltagande Àr vitalt i skapandet av samhÀllsförÀndring och det specifikt genom teater som metod.

Drama och Teater

Vi ville i detta arbete undersöka olika uppfattningar av begreppen drama och teater, samt om det kan finnas nÄgon praktisk skillnad i praktiken. Det har sedan antiken pÄgÄtt en debatt kring begreppen, men Àndock finns det, vad vi kunnat se, vÀldigt lite skrivet. Vi har gjort en kort presentation av denna debatt och av vilka försök till definitioner av drama respektive teater man kan finna i litteratur idag. I vÄr undersökning anvÀnde vi metoderna kvalitativ intervju och observationer. Vi valde att intervjua tvÄ utbildade dramapedagoger, samt observera nÄgra av deras sammankomster. För att fördjupa vÄr undersökning och fÄ ta del av fler uppfattningar kring drama och teater valde vi att Àven skicka ut e-postförfrÄgningar till ett antal personer verksamma inom drama och teater. Uppfattningarna kring begreppen drama och teater skiljde sig vitt Ät, denna skillnad blev dock inte lika tydlig i praktiken. Vi kom fram till att definitionerna av drama och teater Àr diffusa och dÀrigenom Àven grÀnserna mellan vad som rÀknas som drama och teater i praktiken. Vi anser att det för oss Àr omöjligt att definiera begreppen, möjliga förklaringar Àr dock att drama frÀmst anvÀnds i personlighets- och grupputvecklande syfte medan teater frÀmst har siktet instÀllt pÄ en konstnÀrlig slutprodukt..

Elevers uppfattningar om teater/drama i skolan : en fallstudie i ett dramaprojekt i de tidigare Ă„ren i skolan.

Detta examensarbete Àr en studie som handlar om hur elever i tidigare Är uppfattar att ha teater/drama i undervisningen. Syftet med studien var att undersöka elevers erfarenheter av att ha ett undervisningsmoment med teater/drama. FrÄgestÀllningarna som författaren utgick ifrÄn var vad barn i de tidigare Ären tyckte om att vara med och spela teater/dramatisera i undervisningen, vad eleverna och lÀraren menade att eleverna lÀrde sig av att det och om det fanns nÄgra skillnader mellan elevers uppfattningar av sitt lÀrande och lÀrarens avsikter. Studien var en fallstudie dÀr eleverna gruppvis fick en frÄga i ett givet Àmne och sedan skulle spela upp lösningen. Det viktiga var hÀr att eleverna skulle fÄ prova pÄ teater, och sedan intervjuades nÄgra bÄde före och efter teaterframtrÀdandet.

Hur kan en teater vidga sin publik? : En handlingsplan för hur Teater VÀstmanland ska fÄ fler besökare

Problem: Teatrar stÄr inför en ekonomisk förÀndring och kraven pÄ att vara sjÀlvförsörjande har blivit större. DÀrför framkom önskemÄl pÄ förslag och ÄtgÀrder för vad Teater VÀstmanland bör göra för att fÄ fler besökare.Syfte: Syftet var att ta fram en handlingsplan med ÄtgÀrder och förslag pÄ vad Teater VÀstmanland bör göra för att fÄ fler besökare. Vidare Àr syftet att handlingsplanen Àven ska kunna appliceras pÄ andra teatrar.TillvÀgagÄngssÀtt: I en förstudie samlades information in om teatermarknadsföring, upplevelser samt Teater VÀstmanland. DÀrefter skapades en analysmodell av teatermarknadsföringens grundpelare som lÄg till grund för frÄgeutformningen och insamling av huvudundersökningens data. För att pÄvisa vilka aspekter som Àr vÀsentliga dÄ en teater vill fÄ fler besökare gjordes en validering av huvudundersökningens data och teatermarknadsföringens grundpelare.Handlingsplan: Uppsatsens slutprodukt Àr en handlingsplan som summerar de förslag och ÄtgÀrder som framkom i valideringen av teatermarknadsföringens grundpelare.

LĂ€rande inom teater och drama: En litteraturstudie

Teater och drama har mycket gemensamt dÄ bÄda anvÀnder sig av rollgestaltande uttryck. BÄda fungerar Àven som undervisningsmetoder pÄ olika sÀtt och anvÀnds pÄ skilda vis inom skolan.Detta arbete Àr en litteraturstudie som söker efter aktuell forskning för att undersöka vad det Àr för kunskaper eleverna lÀr sig genom teater och drama, det vill sÀga, vilka kompetenser eleverna fÄr genom dessa. Vad som framkommer enligt denna litteraturstudie Àr att lÀrande inom teater och drama sker pÄ mÄnga olika sÀtt. Förutom gestaltande kompetens lÀr sig eleverna ocksÄ mycket annat sÄ som empati, engagemang, tydlighet i sitt kroppssprÄk och fördjupat lÀrande i annat Àmne.Slutsatsen Àr att forskningen frÀmst beskriver teater och drama som ett sÀtt att lÀra sig ett annat Àmne, till exempel naturvetenskap, historia eller sprÄk, medan det konstnÀrliga lÀrandet inte i lika hög grad lyfts fram. I denna litteraturstudie kunde Àven observeras att lÀrande i drama gav fler söktrÀffar Àn lÀrande i teater vilket kan tyda pÄ att drama Àn sÄ lÀnge i dagens samhÀlle Àr mer vetenskapligt granskat..

Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie dÀr syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras

SammanfattningDen hÀr studien Àr en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrÄn den analyserade litteraturen. Studien redogör bÄde för syften med drama/teater som enskilt Àmne och integrerat med andra Àmnen.Studien visar att drama/teater Àr anvÀndbart bÄde som ett medel dÀr mÄlet Àr att lÀra sig andra Àmnen, och dÀr mÄlet Àr kunskaper i drama/teater. Den ger exempel pÄ att eleverna, med hjÀlp av drama/teater, kan fÄ stöd i att uppnÄ flera av mÄlen i gymnasieskolans senaste lÀroplan frÄn 2011. Exempel pÄ hur drama/teater kan vara till nytta i andra Àmnen Àr att det kan anvÀndas för att förbÀttra elevers lÀsning och textförstÄelse oavsett Àmne. Drama/teater har ocksÄ ett egenvÀrde som bland annat bestÄr i att eleverna lÀr sig att anvÀnda sina erfarenheter för att förstÄ omvÀrlden, att de lÀr sig att uttrycka sig pÄ sitt individuella sÀtt och att de trÀnar pÄ att vÄga ta stÀllning.

LÀra genom att göra : - en studie om teater och drama som Àmnesintegrerande metod i skolan

VÄr uppsats handlar om tre pedagogers arbetssÀtt att integrera drama och teater i skolundervisningen. Vi har tagit reda pÄ hur lÀrare och drama-/teaterpedagoger arbetar och till viss del hur det pÄverkar eleverna. Vi har intervjuat en lÀrare i grundskolan som arbetar med att integrera drama i sin svenskundervisning, en drama-/teaterpedagog som hjÀlper lÀrare med att integrera drama och teater i sin undervisning och en kulturpedagog som arbetar med olika estetiska processer integrerat med annan undervisning i för- och grundskolan. UtifrÄn dessa intervjuer har vi analyserat resultatet och jÀmfört det med tidigare forskning inom omrÄdet.Vi mÀrkte att de tre pedagogerna hade ganska olika arbetssÀtt. LÀraren arbetar med drama för att underlÀtta sin undervisning i svenska som andra sprÄk, drama-/teaterpedagogen samarbetar med lÀrare för att utveckla dramaövningar i relation med lÀroplanen och kulturpedagogen har teater som hjÀlpmedel, dÄ detta frÀmjar bland annat gruppdynamiken.Deras förhÄllningssÀtt till Àmnesintegrering Àr i grunden lika.

Att pedagogisera eller icke pedagogisera? -det Àr frÄgan! : En fallstudie i mötet mellan skola och teater

Denna uppsats utgÄr ifrÄn författarens egna sjÀlvupplevda erfarenheter frÄn en turné med en barnteaterförestÀllning hösten 2012 och beskriver hÀndelser och situationer som uppkom under turnéns gÄng. Uppsatsen problematiserar mötet mellan skola och teater och synliggör Àven de olika villkor, skola och teater har att förhÄlla sig till. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva vad som sker i mötet mellan lÀrare, elever och teater, att förstÄ lÀrares relation till teaterformen samt den konstnÀrliga ledarens uppfattningar kring samarbetet med skolan.UndersökningsfrÄgorna lyder:Hur kan man förstÄ skolans respektive teaterns villkor?Vilka aspekter anser lÀrare och konstnÀrlig ledare Àr viktiga med hÀnsyn till samarbetet mellan teater och skola?Hur uppfattar lÀrare och konstnÀrlig ledare att mötet mellan teater och skola kan underlÀttas?Hur kan en dramapedagog bidra till samarbetet eller underlÀtta mötet mellan teater och skola?Studien Àr en fallstudie som knyter an till turnén. Det empiriska materialet bestÄr i deltagande observationer, frÄgeformulÀr och intervjuer som tillsammans bearbetats och analyserats.

Bakom kulisserna : Hem med utgÄngspunkt i teater

Vilken effekt kan teatern ha pÄ ett flerbostadshus? Vilken typ av bostÀder blir det, kan det ge nÄgot som vi inte ser i bostadsbyggandet idag?.

Varför just teater och drama?

Studiens övergripande syfte Àr att fÄ vetskap om varför elever vÀljer att gÄ teater- och dramainriktningen pÄ det estetiska programmet pÄ gymnasieskolan. Jag har genom min litteraturstudie dragit slutsatserna att teater och drama Àr ett bra verktyg för att nÄ personlig utveckling, tillit och trygghet hos individen och i gruppen, social kompetens, kommunikativ förmÄga samt kognitiv kompetens hos individer. Drama anvÀnds som redskap för utveckling av individens inre egenskaper och för gruppens vÀlmÄende samt som ett förberedande steg till teater. Studien Àr en fallstudie dÀr jag intervjuat tio elever som gÄr den teater- och dramapedagogiska inriktningen pÄ det estetiska programmet. Resultatet av min studie visar att motiven till varför elever vÀljer att gÄ denna utbildning kan delas in i tre inriktningar av anledningar och skÀl.

Att grÀva dÀr man stÄr : En studie om mÄlsÀttningar hos utövare av de förtycktas teater pÄ en samhÀllelig och individuell nivÄ

Att grÀva dÀr man stÄr Àr en kvalitativ och hermeneutisk studie som undersöker vad utövare av de förtrycktas teater har för mÄlsÀttningar och vad de vill förÀndra. Intervjuer ifrÄn Ätta utövare/teatergrupper i Brasilien och Argentina kategoriseras i resultatdelen utifrÄn sex olika mÄlsÀttningar: skapa forum, politisk förÀndring, att grÀva dÀr man stÄr, anpassning och terapi,personlig utveckling, styrkan i att arbeta i grupp. Vidare presenteras tvÄ olika nivÄer som utövarna verkar pÄ: en samhÀllelig och en individuell nivÄ. Metodens potential att förÀndra och utövarnas mÄlsÀttningar förstÄs sedan i tolkningsdelen med hjÀlp av forskning pÄ omrÄdet som tar sitt avstamp i Marx och Bourdieus teoretiska ramverk. Resultatet relateras ocksÄ till svenska förhÄllanden..

Scenskifte - Koncept för Ystads Teater

Scenskifte Àr ett utvecklingsprojekt pÄ uppdrag av Ystads Teater AB. Projektet har under vÄren 2005, i nÀra samverkan med teaterns styrelse och ledning, tagit fram koncept för Ystads Teaters verksamhet. Teatern har med hjÀlp av metoden Effektkarta förtydligat vad de vill skapa, varför verksamheten finns, för vem och hur resultatet ska Ästadkommas. De viktigaste mÄlgrupperna för Ystads Teater blev: Barn- och ungdomar, Dagens trogna publik, Arrangörer, SÀllanbesökare och NÀringslivet. Ystads Teater vill vara en magnifik helhetsupplevelse, öppen mötesplats, nav och symbol för scenkonst i sydöstra SkÄne.

Bortom Kultursponsring : En studie av samarbeten mellan teater och nÀringsliv

Bakgrund: Den svenska teaterscenen befinner sig i vad som tycks vara en stÀndig ekonomisk kris. De offentliga medlen rÀcker inte lÀngre till, vilket har fÄtt till följd att teaterinstitutionerna har blivit tvungna att söka sig nya inkomstkÀllor. Kultursponsring Àr en alternativ finansieringsform som har blivit allt vanligare. Vi vill undersöka kultursponsringens möjligheter för svensk teater. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka möjligheterna att gÄ bortom den traditionella definitionen av kultursponsring för att skapa ett helhetsperspektiv pÄ utbyten mellan teater och nÀringsliv.

TillgÀnglig teater? : Uppsats om arbetet med och den fysiska tillgÀngligheten pÄ Wermland Operaoch VÀstanÄ Teater

This bachelor thesis is based on how the two cultural institutions in Sweden have been working onincreasing physical accessibility. Based on the three objectives specified by the Swedish KulturrÄdet(Swedish Arts Council). These points are 1.forming a workplace strategy, 2. Work to remove simpleobstacles in buildings and 3.Improved Web access in regard to the accessibility for physically disabled.The work regarding the accessibility goals is set on the time frame 2011-2016. The institutions studiedin this paper are Wermland Opera and VÀstanÄ Teater and how the two institutions have worked toimplement the three objectives and how the discussion about the accessibility within the two theaters hasbeen organized.The method of information gathering in this paper has been interviews with representatives from the twotheaters.

1 NĂ€sta sida ->